Kunskap om halka

26 oktober 2019
admin

Ett körkort är väldigt bra att ha både privat och vissa gånger även yrkesmässigt. För att ta körkort krävs det att man går igenom vissa moment och kan visa att man är en duktig och pålitlig förare. Det första man ska göra är att ansöka om körkortstillstånd (detta är giltigt i 5 år från utförandet) samt göra ett syntest hos en legitimerad optiker. Ska man övningsköra privat krävs även att man har en handledare med godkänt handledartillstånd vilket kräver att man gått en kurs. Handledaren måste vara minst 24 år gammal samt haft körkort i minst 5 år under den senaste 10 års perioden.

Så fort man börjar övningsköra kan det även vara en bra idé att börja studera till teoriprovet, ju mer kunskap man har desto lättare blir det att förstå hur man ska bete sig ute på vägarna. Innan du kan skriva teoriprovet och köra upp så måste du ha genomgått två delmoment; riskutbildning del 1 och riskutbildning del 2. Del 1 är en teoretisk riskutbildning som ska ge dig kunskap om alkohol, droger och riskbeteende i trafiken. Del 2 är en teoretisk och praktisk utbildning som genomförs på halkbana. Ett exempel på en sådan är en halkbana i Skellefteå som erbjuder både riskutbildning del 2 samt vidareutbildning.

Efter att ha avslutat riskutbildning del 2 så ska man kunna utföra en säkerhetskontroll under vintriga förhållanden och redogöra för riskerna vid halt väglag. Man ska kunna köra förutseende och hålla stort avstånd till framförvarande samt anpassa hastigheten till väglaget, väggreppet, bilens däck och övrig trafik. Man ska veta hur man bromsar på rätt sätt för att ta reda på hur halt det är samt välja rätt placering på vägbanan med tanke på spår och halka. Man ska även kunna redogöra för skillnaden mellan fram- respektive bakhjulsdrivna bilar i halt väglag samt kunna använda vanliga bromsar och låsningsfria bromsar på ett effektivt och säkert sätt.

Fler nyheter