Måste jag registrera min ATV?

05 februari 2020
patrick_pettersson

Vad är det för regler som gäller om man vill köra ATV på egen mark? Gäller samma regler som om man vill tävla? Hur ska man gå tillväga och vilka skyldigheter har jag som ägare till en fyrhjuling eller ett terrängmotorfordon. Kan den registreras och köras på vägen? Får man köra den var som helst i skog och mark? Frågorna kan vara många och här tar vi upp några.

Regler angående registrering i Sverige

Kärt barn har många namn, heter det som bekant. En ATV kallas både för fyrhjuling, terränghjuling, quad och ATV. Bokstäverna ATV står för All-terrain vehicle, vilket fritt översatt skulle kunna bli All-terrängfordon. Kort och gott har vi att göra med, vad som på svenska heter ett terrängmotorfordon. Dessa har på ett explosionsartat sätt blivit omåttligt populära och körs av både barn och vuxna. De används inom jordbruk, skogsbruk och inom olika yrken för att ta sig fram i eländig terräng. Men framför allt är de populära som fritidsfordon. Det tävlas och körs rally i hela landet. Hur det nu än är så är det ett motorfordon och det är lag på att alla fordon i Sverige skall vara registrerade. Men det finns några få undantag.

Vad är ett lekfordon?

Man kan ha ett oregistrerat fordon om det är ett så kallat lekfordon, alltså små eldrivna fordon avsedda för barn. I det här fallet räknas man som barn upp till 14 år. Fordonet får som högst gå upp till 6 km/tim och samma regler gäller för barn som kör ett lekfordon som för gående. Det här är inte att leka med. Även om det är ett lekfordon. Det krävs en vuxen bredvid om barnet är litet. En som tar ansvar och instruerar barnet om vad för trafikregler som gäller när man är på en gångbana där det finns både cyklar mopeder och gående att ta hänsyn till. Det är skillnad på ett lekfordon och en barnfyrhjuling. Den senare räknas enligt transportstyrelsen inte som ett lekfordon. Det kan vara värt att känna till.

Vad är skillnaden mellan lekfordon och motorfordon

Det finns fordon som man med lätthet skulle kunna tro är lekfordon, men som faktiskt inte räknas som lekfordon. Förutom barnfyrhjuling är det knattekross, minimoto, barnsnöskoter och pocketbike. Den stora skillnaden för att definiera om det är ett lekfordon eller inte har att göra med hur motorn är utformad. Har fordonet en förbränningsmotor är det enligt konsumentverket definitivt inget lekfordon.

Det är en allmän missuppfattning att flera produkter på marknaden uppfattas som lekfordon trots att de inte räknas som det. Vad händer om man inte vet om detta. Kan det bli allvarliga följder? Faktum är att det kan det. Så länge man håller sig inom inhägnade områden är det okej, men kör man utanför inhägnaden kan man få böta. Det gäller alla fordon som inte är godkända för trafik.

De vuxnas ansvar

Det många säkert inte vet om är att vuxna som tillåter ett barn att köra utanför inhägnat område kan dömas för tillåtande av olovlig körning. Det blir dagsböter som följd. Och kanske påverkar det även körkortet. Det må vara hänt, men faktum är att det också kan påverka barnets framtida möjligheter att kunna ta körkort. Körkortstillståndet kan bli fördröjt. Är barnet över 15 år kan det dömas för olovlig körning. Ingen rolig historia att ha med sig upp i vuxen ålder.

Med andra ord är det dags för de vuxna att skärpa till sig och ta reda på hur saker och ting förhåller sig. Det är trots allt de vuxna som bär ansvaret och bör informera sina barn, eller andras barn de har tillsyn över, om de regler som gäller i samhället. Det ska börjas i tid, både att lära sig köra och att hålla sig till de lagar som finns.

Källa: transportstyrelsen.se.

Vad säger lagen om terrängkörning

I Sverige är det inte tillåtet med en terränghjuling i skog och mark om det inte är så kallad nyttotrafik. De fordon som faller under benämningen nyttotrafik kan vara skogs- eller jordbruksmaskiner. Andra motordrivna fordon är förbjudna att köra med i terräng och det gäller hela landet.

Det finns tre områden som tas upp. Det är barmark, när skogsmark med nyplanterad skog eller väldigt ung skog är snötäckt, eller jordbruksmark täckt av snö. Kan däremot körningen ske utan någon som helst risk för skada på skog och mark kan det komma på fråga. I alla de fjällområden där regeringen bestämmer över området är det också förbjudet att köra med motordrivna fordon oavsett vad som sägs för övrigt. Finns det då inga undantag?

Det finns några situationer som tillåter att terrängfordon körs på barmark och även på fjäll och andra förbjudna områden för motorfordon. Motorfordon får framföras av statliga eller kommunala tjänstemän när de är i tjänst, av alla som i sin yrkesutövning arbetar inom sjukvården såsom läkare, distriktssjuksköterskor, barnmorskor eller veterinärer och slutligen a personal inom räddningstjänst och viltvård.

Det är väl tur att det finns undantag för alla regler, för hur skulle det annars gå uppe i fjällen och på andra avlägsna platser när hjälp behövs? För gemene man kan det dock vara på plats med regler för att bevara skog och mark och hålla lite ordning på vårt land. Det ska ju finnas kvar länge och vara till glädje för kommande generationer. Som tur är får man köra med terrängfordon på inhägnade områden och där är det inga lagliga restriktioner. Det kan vara ett fabriks- järnvägs- eller tävlingsområde eller något liknande. Det är bara att köra på, full rulle och fullt ös.

Källa: lagen.nu, transportstyrelsen.se

Vad säger lagen om registrering

Sverige är inte det enda land som kräver registrering av motorfordon. Alla länder har krav på registrering. När det gäller terrängmotorfordon kan det däremot skilja sig när det kommer till hur de får köras i trafik och på marker. När man har registrerat ett fordon får man en nummerplåt som ska sättas fast på fordonet. Den ska vara synlig och belyst om man kör i mörker. Det fungerar som ett nummer ID och kan spåras till ägare där man bland annat kan se om skatt och försäkring är betald.

Alla registrerade ATV måste även betala trafikförsäkring oavsett om de ska köras på väg eller inte. Skulle fordonet vara avregistrerat behövs ingen trafikförsäkring. Vid olyckor eller stöld är registreringsskylten bra att ha när skadan skall anmälas. Då är det lättare att hitta fordonet och vid ett försäkringsärende kan man få ut en ersättning.

ATV med flera syften

Man kan göra olika registreringar beroende på hur man tänkt använda sin ATV. Den kan registreras för väg, för terräng och som traktor så det gäller att veta vad man vill ha den till. De kan också registreras som mopeder eller motorcyklar om det räknas som det. Alla fyrhjulingar och terrängfordon ser väldigt lika ut men har olika syften. En förare ska ha körkort B klass för att få lov att köra en fyrhjuling som är registrerad som motorcykel till exempel.

Alla förare och passagerare är skyldiga att bära hjälm och fordonet måste ha en trafikförsäkring om den körs på vägarna. Vissa av fordonen får lov att köras på väg andra får bara framföras på enskild väg. En terränghjuling får till exempel inte ta med passagerare, medan andra kan ha passagerare.

Vilken ATV passar mitt behov?

Det finns en uppsjö av fyrhjulsdrivna terrängfordon. Sportmodeller är tänkta att tävlas med och byggs med fokus på hög prestanda där låg tyngdpunkt, lätt vikt och hög effekt premieras. De kan sedan modifieras för att anpassas till olika tävlingar och deras inriktningar. De mest kända är nog motocross, dragracing och speedway. Sedan finns det ökenracing, skogsrenn, isracing och platt bana med mera. Kanske hittar man sin egen favoritsport inom ATV om man ser sig omkring på nätet.

Andra modeller av ATV är byggda för att de behöver vara starka och tunga. De lämpar sig för gods- eller persontransport och delas in i två olika kategorier. Terrängvagnar och terrängskotrar. Terrängvagnar kan vara lätta eller tunga. Lätta terrängvagnar och terrängskotrar får inte köras på allmän väg. Men de får korsa en allmän väg och även färdas en kortare sträcka på ca 20 meter på allmän väg för att ta sig vidare till enskild väg.

Hur är det med dem som räknas som tunga terrängvagnar? Ett tungt terrängmotorfordon kan ha en vikt på över två ton och får köras på allmän väg. Högsta tillåtna hastighet med bromsat släp är 50 km /tim och med ett obromsat släp får man bara köra 40km/tim. De har alltid en skyldighet att lämna företräde om de kör ut på en allmän väg.

Källa: wikipedia.org, steals.se

Kolla in videon för att se vilka av de testade fordonen som blev bäst i test när skogsmagasinet provkörde.

Vem uppfann fyrhjulingen?

Det var Suzuki som uppfann den första fyrhjulingen. Men hör och häpna, det började med en vävstol i början på 1900-talet. Den 22-årige Michio Suzuki hade fått silkesmaskar och en fabrik, vilket på den tiden bestod av ett skjul. Efter sju år som lärling i bomullsbranschen tillverkade nu den unge Suzuki en vävstol av träbitar och järnskrot, på bara fyra dagar. Han fortsatte och blev snabbt en av Japans största vävstolstillverkare. Under 40-talet beslöt han sig för att ändra inriktning och började istället tillverka bilar och motorcyklar ihop med sin brorson.

De började med motorer och det tog dem inte mer än två år innan fabriken enligt utsago levererade mer än 6000 motorer varje vecka. Först 1954 lanserades den alldeles egna motorcykeln Colleda. Det här blev definitivt en vändpunkt för Suzuki. Sedan fortsätter framgångssagan utan stopp. Man frångick tvåtaktsmotorn och riktade in sig på en encylindrig fyrtaktsmotor.

Motorcykeln gjordes i två varianter. En tung och stark och en liten sportigare. På 50-talet lanserade man sin första tvåcylindriga motorcykel och visade marknaden att man var ett företag att räkna med. Under 60-talet ändrades en hel del och runt 1965 började de intressera sig för motocross. En av de män som flög till Suzukis fabriker för att ge tekniska råd var svenske Olle Pettersson. Modeller utvecklades och nyare, starkare och snabbare motocrosser lanserades gång efter annan. Nu slog man sig in på den europeiska marknaden och fordonen var med i vinnande världssammanhang. 1983 lanserades den första serietillverkade fyrhjulingen, Suzuki LT125.

Källa: suzukiatv.se

ATV i tävlingssammanhang

På 2000-talet har man sett ett uppsving av sällan skådad karaktär när det gäller fyrhjulingar. De kan köras av alla, både liten och stor. På åkern och i skogen, på racingbanor och i inhägnade områden. Folk samlas i tusental för att titta på tävlingarna. Det blir också mer och mer populärt längre ner i åldrarna. Man kör överallt man kommer åt och det är tillåtet. Det gäller ju att behärska sin ATV i alla lägen. Sandgropar, lergropar, djupa vattenhål och allt som ger utrymme för sladdar och hopp.

En hel del olyckor förekommer men det tycks inte avskräcka det minsta. Man fortsätter tävla och köra på alla möjliga ställen. Skyddsutrustning är obligatoriskt när man kör. Ryggskena och hjälm är superviktigt men det är också viktigt med bra skor och handskar. Det sker närmare 2000 olyckor per år i samband med ATV körning och sorgligt nog omkommer ungefär fem stycken om året.

Stora monstertrucks och mindre mer lättsamma fordon körs och byggs över hela jordklotet. Sporten är numera stor även i Sverige där det anordnas tävlingar året runt och på olika sätt beroende på årstid. Snö, is och lera är en populär kombination och loppen kallas då för snowrace. I större sammanhang kan ATV-tävlingar ses runt om i Europa, Australien och USA.

Större evenemang

Blackwater 100- loppet anses vara en pionjär inom sporten och den första tävlingen anordnades i West Virginia 1975. Man körde i en mycket svår och varierad terräng genom sumpmark, svåra backar och leriga floder. Tävlingarna var stadig återkommande fram till 1993 då sista loppet kördes. Anledningen var den starka negativa miljöpåverkan sporten hade i samband med att man korsade floderna. Det största årliga evenemanget för motorfordon i England är Weston Beach Race. Ett slags maraton för proffs och amatörer från 7-72 år. Enenemanget har pågått i 37 år. ATV har blivit en riktig folksport. Här nedan kan du se på ett av alla videoklipp som finns på Youtube, Dragon Quad Race 2019.

Källa atvmag.se, denadaoffroad.se

Fler nyheter